På cykeltur

Att cykla är en bra aktivitet du kan göra med familjen eller själv och kommer med många fördelar. Det du kanske inte vet är hur cykling tränar kroppen. Här får du en komplett guide i hur cykling bygger upp kroppen, vilka delar som är i fokus samt hur du använder cykeln för att få den relevanta träningen. Till att börja med delar man in cykeln generellt i två delar, inomhus- och utomhuscykel. Inomhuscykeln är utrustad i vanliga fall med olika funktioner som mäter allt från puls, vilken distans du har färdats, din genomsnittliga hastighet till mängden kalorier som du förbränner.

Kondition

Cykling kan användas som enkel motion eller höja hjärtfrekvensen ekvivalent under ett konditionspass. Cykel tränar främst nedre kroppshalvan med fokus på lårmuskeln och sätesmuskeln. Dessutom tränas kroppens viktigaste organ, hjärtat. Med blod pumpandes runt kroppen sätter det krav på hjärtat och gör det uthålligare. Både vilopulsen och maxpulsen förbättras vilket leder till bättre återhämtning och bättre livskvalité. Dessutom förbättras lungornas kapacitet att cirkulera syre runt till kroppen, framförallt till hjärnan vilket höjer ditt humör. När det gäller cykling utomhus är samma fördelar och utöver det frisk luft. För att kunna cykla utomhus behöver du utrustning. Du hittar det du behöver här.

Utrustning

Det som krävs för att ge sig ut och cykla är en cykel för ditt ändamål. Cykling är en aktivitetsform som passar alla åldrar och därför kan det vara bra att investera i en sits som fungerar för dig utan att du behöver belasta kroppen för mycket. Växeln är en annan faktor för dig som gillar snabb fart, speciellt dig som tävlar. Som sagt cykling har bringar många fördelar och är en konditionsaktivitet att föredra. Med ett förbättrat immunförsvaret och en längre livslängd går det inte att motstå cykeln, så sätt i gång och trampa hårt i pedalen idag.