Lyckas med ditt cykellopp

Det finns många olika typer av cykellopp i Sverige av varierande svårighetsgrad. Du kan förbereda dig på olika sätt men för att du ska lyckas och ha bästa förutsättningar följer här några enkla goda råd.

Träning och utrustning

Börja i tid och träna regelbundet, gärna tre till fyra gånger i veckan ända fram till loppet. Men innan själva loppet är det viktigt med vila och sömn.

Belöna dig gärna med ny utrustning som en ny cykel, skor eller cykelbyxor, ta en titt online i välsorterade specialistbutiker. Men vänta till efter loppet eller i god tid innan. Att köpa utrustning några dagar inför loppet är sällan en bra idé. Du måste nämligen kunna lita på din utrustning och veta hur den fungerar när du är trött.

Planera ditt lopp

Tänk på att ladda ordentligt innan loppet, men tänk på att äta sådan mat du är van vid. Likaså behöver du kunna fylla på depåerna under loppet. Det är bra att köra ett genrep på ungefär samma sträcka för att se vad du behöver få i dig under loppet.

Planera också hur du tänker genomföra loppet. Fundera på vilka tider och mål du har. Även om du känner att du kanske inte kan hålla din ursprungliga plan så ha alltid en plan B.

Comments Are Closed