Konditionsträna hemmavid

Som cyklist så gäller det att hålla flåset upp och då vi bor i det fantastiska land som vi gör så är inte vädret alltid på vår sida. Då gäller det att hitta möjligheter att kunna konditionsträna hemmavid inom husets fyra väggar.

Att införskaffa utrustning som fungerar hemma är idag inte alls svårt, det finns bra spinningcyklar att hitta online liknande som används på vanliga gym. På så sätt så finns det möjlighet att kunna konditionsträna hemma inför stora lopp eller om man enbart vill träna för det höga nöjets skull.

Även om någon i familjen inte är cyklist så kan den användas av alla för att öka upp konditionen. Perfekt att under vinterhalvåret då man inte kan ta sig ut på cykel att kunna sitta hemma i värmen och ändå ge sig ut på cykeln för förbränna lite kalorier och behålla den kondition man byggt upp under sommarhalvåret.

Har du inte cyklat på spinningcykel tidigare så finns det många bra tips på nätet hur du ska bäst och mest effektivast träna med din spinningcykel. Det kan vara att cykeln är rätt inställd och att du som cyklar inte har den koll på hur du ska cykla, följ instruktionerna som ge och cykla regelbundet för att komma igång med din cykelträning.

Det är också kokt att äta en måltid 2-3 innan passet. Se till att du väljer ett näringsrikt mål med mycket energi så minskar du risken att bli trött innan passet är över. Glömmer du bort detta bör du undvika att trycka i något precis innan passet som en nödlösning.

Men det är inte hela världen att träna på en fastande mage. Risken är som sagt att du inte har tillräckligt med energi för att prestera på sin maxnivå. Med det sagt finns det vissa som blir illa mående av att träna intensivt på en fastande mage. Se därför till att lära känna hur just din kropp fungerar och planera träning och måltider som det passar just dig.

Att äta efter träningen är dock alltid en bra idé. Vi har en period efter träning då kroppens glykogenupplagring och protein- och muskelsyntes är som bäst. Genom att få i sig viktiga näringsämnen inom denna tidsram förbättrar både återuppbyggnaden och återhämtningen.